www.elfly.pl

 Zawór N75

>>english version<<

Opis dotyczy zaworu N75 o nr 078 906 283 B używanego w silnikach 2.7 BiTurbo.

Wyjściowym problemem, z powodu którego zająłem się tym zaworem, były zdarzające się przeładowania skutkujące wchodzeniem ECU w tryb awaryjny - czyli praktycznie całkowity zanik doładowania i mocy ;-( .  Lektura netu naprowadziła mnie na trop, iż przyczyną takiego zachowania jest właśnie zawór N75, a konkretnie jego zabrudzenie - należało więc go przeczyścić ;-). Niestety próby czyszczenia z użyciem różnego rodzaju specyfików nie przyniosły pożądanego rezultatu, więc postanowiłem "pójść na całość" i "popsuć" zawór. Stwierdziłem, że przecież w najgorszym przypadku wystarczy kupić nowy i będzie po sprawie ;-).

Poniżej "dokumentacja zdjęciowa" z procesu niszczenia/naprawy:

N75






Okazało się, że zawór jesr sklejony z dwóch części - cewki i trójnika, do którego podłączane są węże. Po rozcaleniu łatwo daje się rozłożyć zawór na poszczególne części składowe widoczne na zdjęciu powyżej.

Dalsza rozbiórka i oczyszczenie poszczególnych elementów było już dziecinnie proste ;-)



Krótkiego wyjaśnienia wymaga element przedstawiny na zdjęciu poniżej:



Jak widać, ten element jest w zaworze regulowany, a dostęp do regulacji jest z wierzchu zaworu. Fabrycznie zawór jest wyregulowany i ta śruba regulacyjna jest zabezpieczona przed obracaniem za pomocą jakiegoś kleju. Połamałem dwie końcówki wkrętaka i trochę umniejszyłem urody tym elementom ;-), zanim w ruch nie poszedł palnik gazowy (miniaturowy), którego użycie zmniejszyło opory do tego stopnia, że śrubę dało się kręcić dowolnym wkrętakiem.
W ten sposób otrzymałem regulowany N75 ;-). Wystarczyło jeszcze wszystko poskładać spowrotem, skleić i zamontować w aucie.




Wykonywanie opisanych czynności właściwie "po omacku" przyczyniło się do tego, że zawór jest teraz trochę "sfaulowany" pod względem estetyki - z kolejnym pójdzie już o wiele sprawniej ;-)



Po zamontowaniu przyszedł czas na jazdy testowe i regulację zaworu. Czytającym mogę napisać, że zawór jest bardzo czuły na regulację - właściwie w zakresie jednego obrotu śruby zmieniamy stan regulacji ze stanu, w którym żądane doładowanie nie może być osiągnięte (brakuje ok. 200mbar), do regulacji z przeładowaniem i oscylacjami ciśnienia odpracowanego wokół wartości zadanej. Obecnie mam to tak wyregulowane, że odpracowane ciśnienie po chwilowym piku ładnie trzyma wartość żądaną.

>>english version<<




>> main page <<