EGT SENDER
Opis
dotyczy problemu uszkodzonych czujników G235 i G236,
czyli czujników temperatury spalin. Oryginalny czujnik nosi
oznaczenie 06A 919 529 lub 078 919 529 i czuwa, aby
temperatura spalin nie
przekroczyła ustalonego pułapu. Służy to przede wszystkim ochronie
turbosprężarki, która nie toleruje zbyt wysokiego jej
poziomu.
Uszkodzenie czujników powoduje, że ECU ogranicza
doładowanie i moc silnika,
aby być pewnym, że nie zaistnieją warunki mogące uszkodzić
turbosprężarkę. To ograniczenie mocy jest na tyle istotne, że właściwie
auto zachowuje się jak auto o podobnej pojemności, ale bez
turbodoładowania.
W przypadku uszkodzenia w ECU silnika można znaleźć następujące błędy:
17861 |
P1453 |
Exhaust gas temperature sensor 1 open/short to B+ |
17862 |
P1454 |
Exhaust gas temperature sensor 1 short to
ground
|
17863 |
P1455 |
Exhaust gas temperature sensor 1 range/performance |
17864 |
P1456 |
Exhaust gas temperature control bank 1 limit attained |
17865 |
P1457 |
Exhaust gas temperature sensor 2 open/short to B+ |
17866 |
P1458 |
Exhaust gas temperature sensor 2 short to ground |
17867 |
P1459 |
Exhaust gas temperature sensor 2 range/performance |
17868 |
P1460 |
Exhaust gas temperature control bank 2 limit attained |
Ponieważ w trakcie rozpoznania problemu uszkadzających się
czujników okazało się, że przyczyną usterki w
głównej
mierze jest elektronika odsługująca termoparę i wytwarzająca odpowiedni
sygnał dla ECU, więc postanowiłem czujniki naprawić zastępując
oryginalną elektronikę swoją własną ;-)
Póki co ograniczę się do prezentacji zdjęć obrazujących
proces
naprawy czujnika - w przypadku zainteresowania postaram się opracować
stronę wg standardów przyjętych w opisanych projektach
układów modelarskich.
Na początek dwa zdjęcia oryginalnych czujników po otwarciu
Po lewej stronie jest
czujnik najprawdopodobniej z 2001r., ten po prawej z 2008r.
Do
regeneracji czujnika opracowałem układ zamieniający sygnał z termopary
na postać akceptowaną przez ECU silnika.
Poniżej zdjęcie PCB
układu zastępującego oryginalny układ elektroniczny czujnika.
oraz zdjęcia układu
zamontowanego w obudowie
Nieco więcej "przygód" z opisanym czujnikiem można znaleźć tutaj
A tutaj opis regeneracji czujnika w moim BiT