www.audi.elfly.pl

 EGT SENDER

>>english version<<

Opis dotyczy problemu uszkodzonych czujników G235 i G236, czyli czujników temperatury spalin. Oryginalny czujnik nosi oznaczenie 06A 919 529 lub 078 919 529 i czuwa, aby temperatura spalin nie przekroczyła ustalonego pułapu. Służy to przede wszystkim ochronie turbosprężarki, która nie toleruje zbyt wysokiego jej poziomu.

Uszkodzenie czujników powoduje, że ECU ogranicza doładowanie i moc
silnika, aby być pewnym, że nie zaistnieją warunki mogące uszkodzić turbosprężarkę. To ograniczenie mocy jest na tyle istotne, że właściwie auto zachowuje się jak auto o podobnej pojemności, ale bez turbodoładowania.

W przypadku uszkodzenia w ECU silnika można znaleźć następujące błędy:

17861 P1453 Exhaust gas temperature sensor 1 open/short to B+
17862 P1454 Exhaust gas temperature sensor 1 short to ground
17863 P1455 Exhaust gas temperature sensor 1 range/performance
17864 P1456 Exhaust gas temperature control bank 1 limit attained
17865 P1457 Exhaust gas temperature sensor 2 open/short to B+
17866 P1458 Exhaust gas temperature sensor 2 short to ground
17867 P1459 Exhaust gas temperature sensor 2 range/performance
17868 P1460 Exhaust gas temperature control bank 2 limit attained


Ponieważ w trakcie rozpoznania problemu uszkadzających się czujników okazało się, że przyczyną usterki w głównej mierze jest elektronika odsługująca termoparę i wytwarzająca odpowiedni sygnał dla ECU, więc postanowiłem czujniki naprawić zastępując oryginalną elektronikę swoją własną ;-)

Póki co ograniczę się do prezentacji zdjęć obrazujących proces naprawy czujnika - w przypadku zainteresowania postaram się opracować stronę wg standardów przyjętych w opisanych projektach układów modelarskich.



Na początek dwa zdjęcia oryginalnych czujników po otwarciu

078 919 529

06A 919 529


Po lewej stronie jest czujnik najprawdopodobniej z 2001r., ten po prawej z 2008r.

Do regeneracji czujnika opracowałem układ zamieniający sygnał z termopary na postać akceptowaną przez ECU  silnika.

Poniżej zdjęcie PCB układu zastępującego oryginalny układ elektroniczny czujnika.
EGT PCB


oraz zdjęcia układu zamontowanego w obudowie

G235
G235 PCB


>>english version<<


Nieco więcej "przygód" z opisanym czujnikiem można znaleźć tutaj

A tutaj opis regeneracji czujnika w moim BiT


>> main page <<